Kamuxin blogikirjoitukset

Suomen talvi ja autoilu – tarvitaanko nelivetoa?

Tänäkin syksynä on jo ehditty herätä muutamaan pakkasaamuun eteläistä Suomea myöten. Pohjoisessa maakin taitaa olla jo valkoisena. Jos auto on pistetty syyskuntoon ja talvirenkaatkin ovat valmiina jos nyt eivät asennettuina niin ainakin tarpeen tullen asennettavissa, ei lähestyvästä talvesta kannata suurempaa stressiä kantaa.

Lähestyvä talvi kuitenkin saa monet harkitsemaan nelivetoauton ostoa. Mutta onko neliveto todella ratkaisu talvikelien päihittämiseksi? Kannattaako tavallisen talviautoilijan oikeasti maksaa nelivedosta?

Mikä on paras käyttövoima autooni? Lue vinkit valintaan

Autoilussa polttoaineet ja eri käyttövoimat ovat jatkuvasti kuuma puheenaihe ja etenkin viime vuosina, kun erilaiset käyttövoimat ovat tulleet myös tavan tallaajan ulottuville. Diesel-keskustelu ja pikalatauspisteiden yleistyminen ovat heittäneet vettä myllyyn ja moni autoilija onkin aivan ulalla sen suhteen, mikä käyttövoima siihen omaan autoon oikeasti kannattaa valita.

Auto syyskuntoon - muista ainakin nämä 3 asiaa!

Helteinen kesä on kääntynyt syksyksi, mutta kurakelit antavat toistaiseksi odottaa itseään. Syysauringosta nauttiessa on helppo unohtaa, että pakkasaamut ja tiellä lentävä loska vaanivat aivan nurkan takana.

Kuraiset syyskelit ja lähestyvä talvi asettavat haasteita myös autoilijalle ja huono sää rasittaa myös autoa kesäkelejä enemmän. Siksi autonomistajan kannattaakin huoltaa ja varustaa auto syksyn ja talven varalle hyvissä ajoin.

Autoverouudistus ei vaikuta käytetyn auton hintaan tai verotukseen

Syyskuun alku tuli ja meni, samalla astui voimaan uusi autoverolaki. Tämä tarkoitti muutoksia uusien autojen verotuksessa. Uuden lain myötä autovero perustuu entistä tarkempaan hiilidioksidipäästöjen mittaukseen. 1.9.2018 jälkeen uusien autojen päästöt ilmoitetaan WLTP-päästömittaustestin perusteella.

Uusi testi on aikaisempaa testiä totuudenmukaisempi, joten luultavasti lähes kaikkien autojen ilmoitetut päästöt tulevat kasvamaan. Uusi testi ottaa huomioon myös lisävarusteiden vaikutuksen päästöihin. Siksi tulevaisuudessa lisävarusteet saattavat vaikuttaa auton verotukseen.

Nämä ovat hyödyllisimmät lisävarusteet

Kun puhutaan auton lisävarusteita, lähes jokaiselta löytyy oma mielipide asiasta. Toinen vannoo erikoisvanteiden ja spoilereiden nimeen, toinen taas pitää kaikkia ulkoisia härpäkkeitä turhina. Toinen ei kaipaa autoonsa ylimääräisiä varusteita, vaan luottaa pelkistettyyn malliin. Toiset taas ottavat mielellään vastaan kaiken ylimääräisen avun, jota lisävarusteet voivat antaa.

Auton voi tuoda myös Ruotsista

Kaikki on aina paremmin länsinaapurissa. Taloudellinen tilanne on hyvä, jääkiekossa pärjätään tuurilla eikä taidolla ja kaikki ajavat uusilla autoilla. Tämä ei välttämättä pidä paikkaansa, mutta ainakin autokanta on Ruotsissa uudempi kuin Suomessa. Siksi yhä useampi suomalainen suuntaa autokaupoille Ruotsiin.

Viimeisimpien tilastojen mukaan suomalaiset ostavat autoja enemmän Ruotsista kuin Saksasta. Syynä voi tietysti olla lyhyempi matka, mutta onko se ainoa syy?

Kamux listaa edullisten perheautojen parhaat

Perheen kasvaessa auton valintakriteeritkin muuttuvat. Suurin osa lapsiperheistä hakee autolta ennen kaikkea järkevyyttä. Pieni kulutus, toimivat tilat ja turvallisuus ajavat perheautoissa auttamatta tehojen ja sykähdyttävän ulkonäön edelle.

Kamux listasi parhaat vaihtoehdot järkevien ja keskihintaisten perheautojen kategoriassa.

Auto Saksasta – millainen auto kannattaa?

Suurin osa autonvaihtajista lähtee etsimään autoa joko oman kaupungin autoliikkeestä tai netistä. Moni suomalainen tähyilee kuitenkin rohkeasti myös kotimaata kauemmaksi. Moni tuokin auton itse tai autoliikkeen avustuksella esimerkiksi Saksasta.

Syitä tähän on monia. Perinteisesti Saksaan on lähdetty säästöjen toivossa. Autojen hinnat Saksassa saattavat olla tuhansia euroja halvempia kuin Suomessa. Usein Suomen autoveron jälkeenkin säästöt ovat huomattavia.

Säästä autoilussa – opettele taloudellisempi ajotapa

Auto on suuri menoerä, eivätkä autoilun kulut rajoitu ainoastaan auton hankintakuluihin. Verot ja liikennevakuutus ovat pakollisia menoeriä, eikä Kaskossakaan välttämättä kannata säästää. Sen sijaan polttoainekulutukseen on aina mahdollista vaikuttaa. Omaksumalla taloudellisemman ajotavan voit tiputtaa polttoainekustannuksiasi jopa 15 prosenttia. Kamux kokosi parhaat vinkin taloudellisempaan ajamiseen.