9.12.2021

15 vuotta autoja myynyt Ilari huomasi muutoksen suomalaisten auton ostajien käytöksessä – paljastaa myös, minkä auton hankkisi itse tällä hetkellä

Kamux Hämeenlinnan myyntipäällikkönä toimiva Ilari Kiviniemi on 15 vuoden mittaisen automyyjän uransa aikana huomannut, kuinka internet on muuttanut asiakkaiden käyttäytymistä ostotilanteessa. Myyjän työ on nykyään sellaista, ettei asiakasta välttämättä tapaa enää lainkaan. Yksi autokauppa miehelle on kuitenkin jäänyt erityisesti vuosien varrelta mieleen.


Kiviniemi tuli alun perin Kamuxin myyjäksi suoraan koulusta aikana, jolloin autokauppiaan työ oli melko erilaista nykypäivään verrattuna.


”Ennen lähes kaikki asiakkaat tulivat myymälään paikan päälle ja heidät tavattiin kasvotusten. Nykyään kuitenkin myydään paljon autoja toimitettuna asiakkaille suoraan kotiin, jolloin ei aina tapaa asiakkaita henkilökohtaisesti. Nykyään osa kaupoista tehdään jopa sähköpostin välityksellä, jolloin ei edes kuule asiakkaan ääntä. Se on tietenkin aina näin myyjän kannalta vähän erikoista ja kyllähän sitä tietynlaista vuorovaikutusta kaipaa. Pääasia kuitenkin, että asiakas on tyytyväinen ja saa haluamansa auton”, Kiviniemi toteaa.


Internetin yleistyminen on kokeneen myyjän mukaan muuttanut myös asiakkaiden tapaa asioida liikkeessä.


”Nykyään tutkitaan, luetaan ja vertaillaan autoja netissä paljon enemmän kuin ennen. Toki niistä löytyy nykyään varmasti paljon enemmän tietoakin, mutta selvästi ihmiset ovat myös tiedonjanoisempia ja haluavat olla asioista itse perillä. Varusteet ovat nykyään myös todella isossa roolissa auton valinnassa, mitä ne eivät ehkä ennen olleet”, Kiviniemi pohtii.


”Ainoastaan hinnasta tinkaaminen ei ole muuttunut”, myyntipäällikkö vitsailee.


Erikoisen päätöksen tehnyt asiakas jäi mieleen


Kiviniemen pitkän autokauppiasuran varrelle on mahtunut monta muistettavaa asiakaskohtaamista. Eräs niistä oli tilanne, jossa tapahtui melkoisen harvinainen valinta.


”Asiakas tuli ostamaan S Mersua ja vaihdossa hänellä oli muistaakseni vuoden 2006 Kia Magentis, jolla oli ajettu noin 95 tuhatta kilometriä. Asiakas kävi koeajamassa Mersun, mutta se ei ollut hänen mieleensä. Sitten hän huomasin meillä hallissa juuri tulleen -05 Kia Magentiksen, jolla oli ajettu 110 tuhatta kilometriä ja jossa oli vanhempi korimalli kuin asiakkaan vaihdossa tuomassa vanhassa autossa. Asiakas halusi ajaa sillä ja koeajon jälkeen tykkäsi siitä enemmän kuin vanhasta autostaan. No tehtiin siitä sitten kaupat. Kaupan jälkeen vielä asiakas kysyi, että onkohan koskaan näin käynyt, että uudempaa ja hienompaa tullaan ostamaan, mutta päädytään vanhempaan ja enemmän ajettuun”, myyntipäällikkö muistelee.


”Tapaus osoittaa todeksi sen, että auton hankinta on monella tapaa myös tunnepäätös ja automyyjän tärkeimpiä ominaisuuksia on taito kuunnella asiakasta.”


Entä minkä auton automyyjä itse nyt hankkisi, jos saisi vapaasti valita?


”Unelma voisi olla Porsche GT2 RS, mutta realistinen valinta taas joku bensahybridi, kuten Mondeo, BMW 530e tai Volvo s90 T8.”


Lisätietoja:

Ilari Kiviniemi, myyntipäällikkö Kamux Hämeenlinna, puh. 050 304 4999

Satu Otala, Kamuxin viestintä, puh. 040 164 5036


www.kamux.fi

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Kamux yhdistää digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon tarjotakseen asiakkailleen erinomaisen palvelukokemuksen ajasta tai paikasta riippumatta. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yhteensä 79 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Kamux aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja on myynyt perustamisensa jälkeen miltei 400 000 käytettyä autoa, joista 60 657 autoa vuonna 2020. Kamuxin liikevaihto nousi 724,1 miljoonaan euroon vuonna 2020. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 713 henkilöä vuonna 2020. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.

www.kamux.com



Viimeisimmät