21.6.2022

BMW nousi suomalaisten mielikuvissa tyylikkäimmäksi ja kalleimmaksi – Mersu yhä selvästi arvostetuin

BMW:n maine todellisena premium-automerkkinä on vahvistunut suomalaisten keskuudessa viimeisen vuoden aikana. BMW ajoi ohi Audista tyylikkyydessä ja Mercedes-Benzistä koetussa kalleudessa, minkä lisäksi yhä useampi pitää sitä nopeana ja modernina. Trendi käy ilmi yli tuhat vastaajaa keränneestä Kamuxin Suomalaiset autokaupoilla 2022 -barometritutkimuksesta, jossa suomalaisia pyydettiin yhdistämään automerkkejä valikoituihin adjektiiveihin.


Vuonna 2021 toteutetussa Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksessa tyylikkäimmän automerkin tittelin vei Audi 20 prosentin äänisaaliilla, kun taas ensisijaisesti BMW:hen tyylikkyyden yhdisti 13 prosenttia vastaajista. Tämänvuotisessa kyselytutkimuksessa osat ovat vaihtuneet: BMW:n näyttävyys on voittanut puolelleen kolme prosenttiyksikköä aiempaa enemmän ihailijoita, kun taas Audin vastaava luku on laskenut kuudella prosenttiyksiköllä. Samalla on voimistunut mielikuva BMW:n kalleudesta. Nyt sitä pidetään tyyriimpänä kuin Mercedes-Benziä, kun vuotta aiemmin järjestys oli vastakkainen.


”BMW on muutoinkin nostanut osakkeitaan suomalaisten silmissä. Sitä pitää nopeimpana merkkinä kolme prosenttiyksikköä enemmän vastaajia kuin edellisessä tutkimuksessa, minkä lisäksi myös mielikuva moderniudesta on kasvamaan päin. BMW on pysynyt kehityksen kärjessä myös nopeasti kasvavassa sähkö- ja hybridiautojen segmentissä”, sanoo Kamuxin Jani Koivu.


Mikä automerkki sinulle tulee mieleen seuraavista adjektiiveista?


Luotettava

Toyota 25%
Volvo 13%
Mercedes-Benz 10%



Turvallinen

Volvo 37%
Mercedes-Benz 11%
Toyota 8%



Tyylikäs

BMW 16%
Audi 14%
Mercedes-Benz 13%



Kallis

BMW 20%
Mercedes-Benz 19%
Porsche 14%



Edullinen

Dacia 33%
Kia 16%
Fiat 12%



Perheauto

Volvo 16%
Toyota 14%
Volkswagen 13%



Nopea

Porsche 34%
BMW 19%
Jaguar 14%



Vähäpäästöinen

Tesla 41%
Toyota 9%
Kia 5%



Arvostettu

Mercedes-Benz 35%
Audi 11%
BMW 11%



Moderni

Tesla 27%
Audi 10%
BMW 10%



Heimoajattelu elää vahvana


Kun vertailee eri merkkeihin liitettyjä mielikuvia sen perusteella, mikä merkki vastaajalla itsellään on käytössä, huomaa suomalaisissa elävän vahvan heimoajattelun. Erityisesti saksalaisautoilla ajavat tuppaavat nostamaan omaa häntäänsä muiden merkkien kustannuksella. Niin Audi-, BMW- kuin Mersu-kuljettajatkin arvioivat oman merkkinsä paitsi kaikkein arvostetuimmaksi, myös luotettavimmaksi, turvallisimmaksi, tyylikkäimmäksi, parhaiten perheille soveltuvaksi ja moderneimmaksi merkiksi.


”Kyllähän tässä on aistittavissa sellaista pientä hyvähenkistä nokittelua eri saksalaismerkkikuntien välillä. Auto on monelle suomalaiselle silmäterä ja iso hankinta, ja on varsin ymmärrettävää, että omaa autoa pidetään parhaimpana. Samalla saksalaismerkin omistavat vastaajat ovat nähneet oivan paikan vähän korostaa eroja oman autonsa eduksi”, Koivu naurahtaa.


”Mersukuskeista 73 prosenttia pitää omaa merkkiään luotettavimpana, kun Audille heruu vain viisi prosenttia heidän äänistään ja BMW:lle vain kaksi prosenttia. BMW:läiset ovat vielä tätäkin tylympiä Mersua kohtaan, sillä heistä pyöreät nolla prosenttia nostaa kolmen sakaran merkin ykköseksi luotettavuudessa tai tyylikkyydessä. Bemarikuskeista yksikään ei myöskään liitä turvallisuutta tai nopeutta ensisijaisesti Audiin, joka kaiken lisäksi saa arvostusta vain kahdelta prosentilta BMW-kansan joukossa.”


Kamuxin Suomalaiset autokaupoilla 2022 -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 13-17.1.2022. Kohderyhmänä olivat 18-70 vuotiaat suomalaiset, jotka omistivat ajokortin ja joiden taloudessa on auto sekä vastaavat joko yksin tai yhdessä perheenjäsenen kanssa talouden autohankinnoista. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1041 vastaajaa.


Lisätietoja:


 Heidi Purola, viestintäpäällikkö, puh. 040 482 4336



Viimeisimmät