Myymälät auki LAUANTAINA! Chattimme palvelee myös PE ja MA klo 13-21 🐰

20.8.2018

Suomalaiset autokaupoilla 2018 -tutkimus: Autolta haetaan turvallisuutta, mukavuutta ja suurta tavaratilaa

Suomalaisilla auto ei seiso pyhänä lehmänä, vaan se koetaan tärkeäksi arjen helpottajaksi. Suomalaiset autokaupoilla 2018 -tutkimus paljastaa, että lähes 70 prosenttia vastaajista nimeää ostosten ja asioiden hoidon heille merkittäväksi käyttösyyksi. Autossa arvostetaan turvallisuutta ja mukavuutta tuovia lisävarusteita mutta myös riittävän kookasta tavaratilaa.

Suomalaiset autokaupoilla 2018 -tutkimukseen vastanneet nostivat autonsa tärkeimmäksi käyttösyyksi ostosten ja asioiden hoidon lisäksi ystävien ja sukulaisten luona vierailut sekä harrastuksiin liikkumisen. Myös vapaa-ajan asunnolle matkaaminen oli viidennekselle tärkeimpiä syitä auton käyttöön.

‒ Auto on myös monille tärkeä tai jopa välttämätön töihin menon ja liikkumisesta syntyvän ajansäästön takia, sillä kaikkien työmatkoja ei palvele julkinen liikenne. Kymmenes vastaajista taas koki, että oman auton käytölle ei ollut erityistä syytä, vaan sen antama liikkumisen vapaus oli itsessään tärkeää, toteaa Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki tutkimuksesta nousseista käyttötarpeista.

Riittävästi muunneltavaa tilaa

Käytettyihin autoihin erikoistuneen Kamuxin liikkeissä kuunnellaan ostajan käyttötarpeita herkällä korvalla. Millaisia käyttötarpeita sitten heiltä nousee esiin?

‒ Vaikka suomalaiset pitävät autoissa tärkeinä turvallisuutta parantavia lisävarusteita, myös riittävän suuri tavaratila painaa monen vaakakupissa. Etenkin lapsiperheille suuri tavaratila, sen muunneltavuus ja toimivuus omiin tarpeisiin nähden ovat keskeisiä auton valintaan vaikuttavia tekijöitä. Toisaalta auton halutaan olevan käytössä ja ajossa mukava, listaa Tommi Iiskonmäki niin autokaupan kuin tutkimuksenkin havaintoja.

Tavaratilan taitekohta, vetokoukun houkutus

Tutkimuksen mukaan kiinnostus suureen tavaratilaan, sen muunneltavuuteen ja riittävän monipaikkaisiin sisätiloihin alkaa lisääntymään 25 ikävuodesta eteenpäin. Sitä nuoremmat haluavat auton olevan ennemmin kompaktin kokoinen ja näppärästi liikuteltava ahtaissakin tiloissa.

‒ Siinä missä nuorille auto merkitsee kauan kaivattua liikkumisen vapautta, ja sillä ajetaan kavereiden kanssa, käyttötarpeet muuttuvat monilla kolmeakymppiä kohti mentäessä. Kun auto alkaa olla useamman henkilön liikkumisväline, tavaratilaa ja auton tilasuunnittelua katsellaan jo uudella silmällä, jatkaa Iiskonmäki.

Kun taas mennään hieman vanhempaan ikäluokkaan, kuljetusmahdollisuuksia halutaan täydentää perässä vedettävillä kärryillä ja vaunuilla. Vetokoukku alkaakin houkuttaa yli 55-vuotiaita, samoin paljon ajavia ja dieselautoilijoita.

Farmari ja SUV kiinnostavat autokaupoilla

Suomalaiset autokaupoilla -tutkimus luotasi myös haluttuja korimalleja. Autokaupoille lähdettäessä yli neljä kymmenestä vastaajasta näki farmarin kiinnostavimpana korimallina. Seuraavaksi eniten kiinnostivat katumaasturit ja maasturit siinä missä perinteinen porrasperä oli kolmannella sijalla.

‒ Autokaupoilla näkee selvästi, että farmareiden lisäksi haluttuja ovat korkeamman, taaksepäin kaartuvan vyötärölinjan citymaasturit, joita on tarjolla suomalaisten suosimilta luottomerkeiltä. Myös kiinnostavimmat korimallit heijastavat autoilijoiden tärkeimpinä pitämiä käyttösyitä, summaa Tommi Iiskonmäki Kamuxilta.

Suomalaiset autokaupoilla 2018 -tutkimus on tehty Kamuxin toimeksiannosta Bilendi Oy:llä 22.‒27.3.2018. Online-tutkimukseen M3 Paneelissa vastasi 1 023 kotitaloudessa auton hankintaan osallistuvaa henkilöä, jotka ovat iältään 18‒70-vuotiaita. Otos edustaa suomalaisia sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Lisätietoja:
Tommi Iiskonmäki, maajohtaja, Kamux Suomi Oy, 040 5801 498

Viimeisimmät