Kurvaa kohti joulua uudella menopelillä – osta nyt, maksa ensi vuonna*

21.7.2021

Tässä ovat suomalaisten suosimat automerkit - naiset suosivat käytettyjä autoja

Millä automerkeillä suomalaiset ajavat? Siinä kysymys, johon Kamux lähti selvittämään vastauksia teettämällä Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimuksen. Yli tuhat vastaajaa kerännyt kyselytutkimus paljastaa, että Toyota on yhä eniten käytössä oleva automerkki Suomessa. Tutkimuksesta selvisi myös naisten suosivan auton hankkimista käytettynä.

Vastaajista 14 prosenttia ilmoittaa käytössään olevan auton merkiksi Toyotan. Niin Volkswagenin kuin Fordinkin rattiin kertoo tarttuvansa 8 prosenttia tutkimukseen osallistuneista, kun taas vastaava luku Volvolle ja Nissanille on 7 prosenttia. Juuri Nissanilla ajavien suomalaisten osuus on vuodessa kasvanut eniten, eli kahdella prosenttiyksiköllä. Saman verran on kasvanut vain BMW:llä ajavien osuus.

”Toyota on suomalaisten kestosuosikki. Sillä on hyvä maine luotettavana merkkinä, jonka jälleenmyyntiarvo säilyy hyvin. Nissan taas on hyvä esimerkki siitä, mitä tapahtuu, kun pystyy tuomaan markkinoille hinta-laatusuhteeltaan hyviä ajopelejä. Kun kauppa käy uusissa autoissa, niin se näkyy nopeasti myös käytettyjen autojen markkinassa”, kertoo Kamuxin aluepäällikkö Janne Ihonen.



Naisten kiinnostus käytettyyn autoon nousussa


Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksesta selviää, että yli puolet suomalaisista päätyisi erittäin todennäköisesti käytetyn auton tai vaihtoauton hankintaan, mikäli olisi tällä hetkellä hieromassa autokauppoja. Lukema nousee 83 prosenttiin, kun mukaan lasketaan myös melko todennäköisesti -vaihtoehdon valinneet.

Huomionarvoista on, että naisvastaajien preferenssi käytettyyn autoon tai vaihtoautoon on noussut vuodessa viidellä prosenttiyksiköllä.

”Käytetty auto on kiertotaloutta, jossa hyvän tuotteen saa huomattavasti uutta edullisemmin. Tutkimuksissa on näyttänyt siltä, että naisia kiinnostaa vastuullinen kulutus miehiä enemmän, tämä ehkä näkyy nyt myös autokaupassa”, pohtii Janne Ihonen.





Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.–3.2.2021. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1005 vastaajaa, ja painotettuna se on valtakunnallisesti edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Lisätietoja:

Janne Ihonen, aluepäällikkö, Kamux Suomi Oy, 050 380 3450

Viimeisimmät