10.3.2022

Tutkimus paljasti: näin suomalaiset kertovat noudattavansa nopeusrajoituksia – moottoritiellä ylinopeuteen sortuu lähes kaksi kolmesta, taajamassakin yli puolet

Moottoriteiden kesärajoitusten voimaan astumisen kynnyksellä Kamux päätti selvittää, kuinka lainkuuliaista kansaa suomalaiset ovat nopeusrajoitusten noudattamisessa. Yli tuhannen vastaajan Suomalaiset autokaupoilla 2022 -kyselytutkimuksen mukaan lähes kaksi vastaajaa kolmesta (64 %) kertoo yleensä ajavansa ylinopeutta moottoritiellä, kun ainoastaan neljännes vastaajista pitää huolen siitä, että kaasujalka pysyy sallitun rajoissa. Kaupunkiliikenteessäkin ylinopeus on tavanomaisesti yleisempää kuin kyltein määrätyssä maksiminopeudessa pysytteleminen.


Tarkalleen nopeusrajoituksen sallimaa nopeutta ajaminen on Suomen moottoriteillä vasta kolmanneksi yleisin ajotapa. Naisten hurjastelua siitä ei tosin käy syyttäminen, sillä naiskuskien keskuudessa rajoitusten noudattajat ovat suurin yksittäinen ryhmä (29 %). Miehistä sen sijaan lähes joka kolmas (31 %) myöntää tavanomaisesti ajavansa 6–10 km/t verran ylinopeutta. Alinopeutta moottoriteillä ajaa puolestaan hieman yli kymmenys vastaajista.


”Jokainen autokoulun käynyt tietää, minkälaisille riskeille pieneltäkin tuntuva ylinopeus altistaa. Kuitenkin tutkimuksen valossa näyttää siltä, ettei oppi ole mennyt täysin perille etenkään miehillä. Niille, jotka tuntevat piston sydämessään, voi varauksetta suositella lisävarusteita, jotka paitsi auttavat pitämään kaasujalan aisoissa, myös parantavat ajon turvallisuutta yleisemminkin. Vaikuttaa siltä, että suuri osa kansasta hyötyisi esimerkiksi vakionopeudensäätimestä, jottei mittari pääse vahingossakaan lipsahtamaan kielletyn puolelle. Myös ajonvakautusjärjestelmä, kuolleen kulman varoitin ja kaistavahti ovat erinomaisia varusteita turvalliseen ajamiseen”, sanoo Kamuxin myyntipäällikkö Ilari Kiviniemi.

nopeusrajoitukset

Kaupunkiliikenteessä yleisintä on alle 6 km/t:n ylinopeus


Myös kaupunkiliikenteessä ajetaan yleensä ylinopeutta, mutta ylinopeuden määrä on maltillisempaa kuin moottoriteillä. Sekä miehissä (45 %) että naisissa (40 %) suurin ryhmä ovat he, joilla vauhti karkaa 1–5 km/t ylinopeuden puolelle. Vastaavasti kylttejä säntillisesti noudattavien osuus kaikista vastaajista on hieman alle kolmannes.


”Taajama-alueella turvallinen ajotapa tietysti korostuu entisestään, koska kuvaan tulevat mukaan pyöräilijät ja jalankulkijat sekä risteävä autoliikenne. Varovaisuus on tärkeää etenkin näkyvyyttä rajoittavissa sääolosuhteissa, joissa ympäristön havainnointi vaikeutuu entisestään. Automaattinen hätäjarrutus kaupunkinopeuksissa on minusta täysin aliedustettu lisävaruste Suomessa – soisin, että jokaisesta autosta sellainen löytyisi”, sanoo Kiviniemi.

Nopeusrajoitukset2

Kamuxin Suomalaiset autokaupoilla 2022 -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 13-17.1.2022. Kohderyhmänä olivat 18-70 vuotiaat suomalaiset, jotka omistivat ajokortin ja joiden taloudessa on auto sekä vastaavat joko yksin tai yhdessä perheenjäsenen kanssa talouden autohankinnoista. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1041 vastaajaa.

Lisätietoja:

Ilari Kiviniemi, myyntipäällikkö, puh. 050 3044999

Heidi Purola, viestintäpäällikkö, puh. 040 4824336

ir@kamux.fi







Viimeisimmät