26.10.2023

Ainutlaatuinen liiketoimintamalli kantaa, mutta onnistumisten resepti löytyy ihmisistä, kertoo 20-vuotiaan Kamuxin perustaja Juha Kalliokoski 

Kun Kamuxin tarina alkoi parikymmentä vuotta sitten Hämeenlinnasta, Suomen markkinoilla ei vielä ollut yhtään pelkästään käytettyjen autojen kauppaan erikoistunutta autoliikettä.  

 

Alun perin yhden perheen elättämiseksi perustettu Kamux on vuosien saatossa kasvanut kansainväliseksi pörssiyhtiöksi, jonka liikevaihto hipoo miljardia euroa. Kamuxin perustaja Juha Kalliokosken mukaan tärkeää on ollut alalle uudenlaisten ideoiden toteuttaminen, mihin taas on tarvittu suuri joukko taitavia ihmisiä. Kalliokoski astui tänä kesänä sivuun toimitusjohtajan tehtävästään ja toimii jatkossa yhtiön hallituksessa sekä osakkeenomistajien nimitystoimikunnassa.  

 

”Ihmiset ovat aina olleet yksi suurimmista vahvuuksistamme. Varsinkin ensimmäisten 15 vuoden aikana kehitimme ja toteutimme rohkeasti useita uusia ideoita. Kantava voima on myös uniikki, pienten kulujen liiketoimintamalli, joka perustuu nopeaan varastonkiertoon ja oikeaan hinnoitteluun, sekä hyvin palveltuihin tyytyväisiin asiakkaisiin. Autojen lisäksi ryhdyimme tarjoamaan integroituja palveluja, jotka tuovat helppoutta ja turvaa auton ostajalle”, Kalliokoski sanoo.  

 

Kamux syntyi alun perin aikana, jolloin Kalliokoski keskittyi samanaikaisesti myös perheen perustamiseen ja kodin rakentamiseen. Brändin värejä ja liikemerkkiä valikoitiin keittiön pöydän ääressä yhdessä vaimon kanssa. Kamuxin nimi, joka myöhemmin todettiin kansainvälisilläkin markkinoilla hyvin toimivaksi, juontaa juurensa sanaleikistä pariskunnan omista nimistä. ”Päädyimme lopulta Kamuxiin, joka tarkoittaa että tullaan kamuix, ollaan frendejä”, Kalliokoski selittää.  

 

Oman perheen toimeentulon tienaaminen oli alkuvaiheessa myös autokaupan perustamisen motivaattorina.   

 

”Menestys tuntui ensin epävarmalta, mutta periksiantamattomuudella ja luovuudella oikeat ratkaisut ovat aina löytyneet. Olemme pystyneet mukautumaan muuttuvaan markkinaan kameleonttimaisesti. On hienoa nähdä, että oman perheeni lisäksi Kamux on tarjonnut toimeentuloa lähes 900 muullekin perheelle”, Kalliokoski iloitsee.  

 


Kamux uskaltaa tehdä toisin – maantieteellisesti ja markkinassa 

 Autojen nettikauppa tuli osaksi Kamuxin toimintaa jo alkuvaiheessa, ja kotiinkuljetuksella autoja on saanut vuodesta 2005 saakka. Vastakkaisista neuvoista huolimatta Kalliokoskella oli myös selvä visio siitä, että autokauppoja voi avata useille eri paikkakunnille. Ajatus laajentumisesta syntyi lomamatkan aikana, eikä kotiinpaluusta kulunut aikaakaan, kun toinen Kamux-myymälä avattiin Hyvinkäälle vuonna 2006. Tästä käynnistyi ketjureaktio, jossa kymmeniä Kamux-brändin alla toimivia myymälöitä on perustettu eri puolille Suomea.  

 

”Merkittävä käännekohta oli vuonna 2011, kun Intera Partners tuli mukaan tukemaan Kamuxin kasvua. Heidän kanssaan kartoitimme Ruotsin ja Saksan markkinaa. Ensimmäinen Kamux-myymälä avasi Ruotsissa ovensa vuonna 2012 ja Saksassa vuonna 2015. Samalla Kamuxissa alkoi myös ammattimainen hallitustyöskentely – minulle tämä tarkoitti sitä, että yrittäjänä sain rinnalleni osaavia ihmisiä, jotka näkivät asioita eri kulmista”, Kalliokoski kertoo.  

 

Kamuxin tulevaisuus näyttäytyy Kalliokoskelle positiivisena ja innostavana. Laaja myymäläverkosto, verkkokauppa ja chatin kautta tehtävät kaupat ovat häivyttäneet maantieteellisiä rajoja. Kamuxin oma myynnin- ja toiminnanohjausjärjestelmä KMS, Kamux Management System, mahdollistaa tulevaisuudessa Euroopan laajuisen kaupankäynnin koko varaston osalta. 

 

”Itse olen aina halunnut, että Kamux on hyvä työpaikka ihmisillemme, sekä suunnannäyttäjä, joka uskaltaa rikkoa rajoja ja toimia toisin, ja pitää asiakasta toimintansa keskiössä. Uskon vahvasti siihen, että Kamux kasvaa Euroopan ykköseksi käytettyjen autojen markkinoilla. Haluamme tulevaisuudessa tarjota autoilijoille helppoutta ja turvallisuutta vielä kattavammin koko auton elinkaaren ajalle”, Kalliokoski summaa.  

 

”Uusi toimitusjohtaja Tapio Pajuharju katsoo nyt johtoryhmän kanssa asioita tuorein silmin ja on kiinnostavaa nähdä, millaisia uusia kasvupolkuja Kamuxille muodostuu. Tapion johdolla on käynnistymässä Kamux 2.0.”  



Lisää Kamuxista:

Unelma-auto Saksasta? Kamux hoitaa sen puolestasi

Mikä autossa on tärkeää? Kamuxin tutkimuksesta selviää, mihin suomalaiset kiinnittävät autokaupoilla huomiota

Kamuxin vinkit autokaupoille: Miten löydät itsellesi kokonaisedullisimman auton?



Viimeisimmät