2.11.2023

Turvallisesti talvirengaskauteen – Renkaiden merkitystä ei kannata aliarvioida

Talvirenkaiden kuntoon on hyvä kiinnittää erityistä huomiota – auton renkaan ja tienpinnan välinen kosketuspinta-ala on reilun kämmenen kokoinen, ja sen pitävyydestä riippuu koko ajoneuvon hallinta.  


Vuonna 2020 muuttuneen tieliikennelain mukaan talvirenkaiden pakollista vaihtoajankohtaa ei enää määritä yksiselitteisesti pelkkä kalenterin päivämäärä. Henkilö- ja pakettiautoissa talvirenkaita on käytettävä nyt marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää – myös pienemmät tiet huomioiden. Yksinkertaistaen tämä tarkoittaa, että sinulla on oltava talvirenkaat 1.11.–31.3. välisenä aikana jos tiellä on lunta tai jäätä.  


 

Ikuisuuskysymys - nastat vai kitkat? 

Molemmilla talvirengastyypeillä – nastarenkailla ja nastattomilla talvirenkailla eli kitkarenkailla – on hyvät ja huonot puolensa. Hyvä nyrkkisääntö on, että paras talvirengas on sellainen, joka sopii niihin olosuhteisiin, joissa autolla eniten ajetaan. Olosuhteiden lisäksi myös ajotapa vaikuttaa rengastyypin valintaan.  


Nastarenkaista on hyvä tarkistaa nastojen kunto ja määrä. Katkenneet tai heiluvat nastat eivät enää pure jäähän. Jos nastoja puuttuu paljon, se vaikeuttaa auton käsittelyä etenkin yllättävissä ääritilanteissa. 


Rengastyypistä riippumatta talviautoilussa tulee huolehtia olosuhteisiin sopivasta ajonopeudesta ja ennakoinnista.  

 


Renkaiden kunto on turvallisuuskysymys 

Renkaiden merkitystä ei pidä aliarvioida: niillä ohjataan, kiihdytetään ja jarrutetaan. Myös tiettyjen auton turvalaitteiden, kuten ajonvakautusjärjestelmän, toiminta perustuu renkaiden pitoon. Niiden on siis oltava kunnossa, erityisesti kun tien pinnalla on vettä, loskaa, lunta ja jäätä. 


Lain mukaan talvirenkaan urien tulee olla vähintään 3 mm syvät. Tähän kannattaa kuitenkin suhtautua minimivaatimuksena. Turvallisessa renkaassa olisi hyvä olla vähintään 4–5 mm urat. 


Kuluneiden renkaiden huono pito märällä, lumisella tai jäisellä tiellä pidentää merkittävästi jarrutusmatkoja ja vaikeuttaa ajoneuvon hallitsemista kaarreajossa. Renkaiden kuluneisuudella on merkitystä myös vesi- tai loskaliirron syntyyn. 


Urien syvyyden lisäksi myös renkaan ikä vaikuttaa sen pito-ominaisuuksiin. Jos renkaan valmistuksesta on kulunut kymmenen vuotta tai sen käyttöönotosta on kuusi vuotta, rengas on käyttöikänsä lopussa. Valmistusajankohdan voi helposti tarkistaa renkaan kyljestä DOT-merkinnän yhteydestä. Nelinumeroisessa tunnuksessa kaksi viimeistä numeroa tarkoittavat valmistusvuotta. 


Samalla kun renkaat vaihdetaan, on syytä tarkistaa rengaspaineet auton kaikista renkaista. Huomaa, että lämpötilan vaihtelut vaikuttavat rengaspaineisiin jonkin verran.  

 


Kiinnitä huomiota rengasmerkintöihin hankkiessasi uudet renkaat 

Jos mielessä on uusien kitkarenkaiden hankinta, kannattaa olla tarkkana rengasmerkintöjen kanssa. Monissa renkaissa on edelleen merkinnät M-S, M&S tai M.S. 


Tieliikenteessä sallitaan 30. marraskuuta 2024 alkaen ainoastaan sellaiset kitkarenkaat, joissa on 3PMSF-merkintä eli vuoristomerkintä. Lyhenne tulee sanoista ”three-peak mountain snowflake” ja symbolissa on lumihiutaleen kuva kolmihuippuisen vuoren sisällä. 


Renkaita hankkiessa kannattaakin katsoa jo tuleviin vuosiin – uusi 3PMSF-symboli täytyy olla aina renkaassa, mikäli sillä haluaa vielä vuoden päästä talvella ajaa. 




Lisää turvallisesta autoilusta talvella:

Auton puhdistaminen on ennen kaikkea turvallisuusteko – Nämä kannattaa ottaa tavaksi

Sähköautoilijan pakkaspäivä – sähkömoottori voi olla polttomoottoria luotettavampi talvisäällä

Vastaantulevien valoissa – pimeässä ajaminen vaatii toisten huomioimista



Viimeisimmät