16.2.2024

Kuuma kysymys kylmällä: Pääseekö sähköautolla Lappiin?

Pitkänmatkalaisen sähköautoilijan on hyvä huomioida muutama asia etenkin talvipakkasilla. Sähköautoiluun vaikuttaa polttomoottorikäyttöisellä ajeluun verrattuna huomattavasti enemmän sää.  

 

Kovilla pakkasilla sähköauton toimintasäde pienenee merkittävästi, ja se on hyvä huomioida jo reittiä suunnitellessa. Pitkiä jonoja ei latauspisteillä Suomessa ole yleensä syntynyt, mutta sesonkiaikaan odottamiseen on hyvä varautua. 

 


Ja sitten matkaan… 


Nyrkkisääntö talvisaikaan on, että sähköautojen akun kesto heikkenee noin 30–40 prosenttia, kun pakkasta on yli kymmenen astetta. Jos siis kesällä yhdellä latauksella ajaa huoletta 300 kilometriä, on talvella hyvä katsella latauspaikkaa viimeistään 200 kilometrin jälkeen.  

 

Lataus on mahdollisuuksien mukaan aina hyvä tehdä auton ja akkujen ollessa lämpimät. Monissa sähköautoissa on nykyään akun esilämmitystoiminto, joka voidaan jossain malleissa asettaa käynnistymään automaattisesti, kun auto lähestyy latausasemaa.  

 

Suurteholataaminen hidastuu merkittävästi kylmällä ilmalla, jos autossa ei ole riittävää akuston lämmitystä – kylmän akun lataamisessa kun syntyy hävikkiä paljon enemmän. Pikalatauksessakin kylmä akku latautuu 100 kW:n latauksessa vain noin 30–40 kW:n teholla. 

 

Matkanteossa on hyvä hyödyntää istuimien ja ratin lämmittimiä ja pienentää matkustamon lämpötilaa, sillä auton matkustamon lämmittäminen syö paljon sähköä. Matkustamo kannattaa esilämmittää latauksen aikana aina mahdollisuuksien mukaan, jolloin akun kapasiteettia ei tarvita lämmitykseen. Eco-funktio säästää myös energiaa auton kaikissa toiminnoissa. 

 

On myös hyvä tarkistaa rengaspaineet. Kylmällä ilma supistuu, jolloin renkaiden paine laskee. Jos paine on liian pieni, lisää vierintävastus kulutusta. Matkanopeus on myös hyvä pitää maltillisena. Ilmanvastus lisääntyy merkittävästi nopeuden kasvaessa, jolloin kulutus lisääntyy myös tätä kautta. On siis hyvä tarkkailla kulutusta eri nopeuksilla ja suosia taloudellista ajotapaa. 

 

Koska sähköautot kehittyvät vauhdilla, on vanhempien ja uudempien sähköautojen toimintasäteissä eroja. Muun muassa parantuneiden akkutekniikoiden, energiatehokkaampien moottorien ja lämmittimien ansiosta uudemmilla sähköautoilla ajaa yleensä pidemmälle yhdellä latauksella. Auton akuston kapasiteetti ilmoitetaan kWh-lukuna ja se vaihtelee uusissa sähköautoissa noin 40–100 kWh:n välillä. Kapasiteetti vaikuttaa olennaisesti siihen, kuinka pitkän matkan yhdellä latauksella voi ajaa. Lisäksi uudemmissa autoissa löytyy pääsääntöisesti pikalatausmahdollisuus jo vakiona ja muutenkin ne yleensä latautuvat vikkelämmin.  


 

Vielä ehtii tekemään fiksut kaupat 


Kannattaako vielä lähteä autokaupoille, jos mielii saada sähköauton alle ennen hiihtolomia? Ehdottomasti kyllä.  

 

Auton saa alle heti kun kaupat on tehty eikä odotteluun tarvitse tuhlata aikaa, sillä käytetyissä sähköautoissa on tällä hetkellä markkinoilla mistä valita. Niiden hinnat ovat luonnollisesti myös alhaisempia kuin uusien, ja muutenkin hintataso on houkutteleva perinteisillä käyttövoimilla toimiviin autoihin verrattuna.  

 

Sähköautoissa ei ole myöskään samanlaista huoltotarvetta kuin polttomoottoriautoissa öljynvaihtoineen ja jakopään hihnan uusimisineen, joten niiden ylläpitokustannukset ovat usein pienemmät. Myös itse ajelu on edullisempaa kuin bensa- tai dieselautoilla.  

 

Toivotamme kaikki sähköautonostoa suunnittelevat tervetulleiksi tutustumaan Kamuxin monipuoliseen valikoimaan. Ja oli millainen auto tahansa, niin Kamux toivottaa malttia liikenteessä ja mukavia hiihtolomia kaikille!



Viimeisimmät