27.10.2025

Suomalainen työ on Kamuxin perusta

Kamuxin tarina perustuu suomalaiseen yrittäjyyteen ja on kasvanut siitä kansainväliseksi autokauppaketjuksi pitäen kuitenkin kiinni suomalaisen työn arvoista. Suomalaisen Työn Liiton myöntämä Avainlippu-tunnus on ollut osa Kamuxin identiteettiä jo pitkään, ja se kertoo palvelusta, joka työllistää Suomessa ja tuottaa arvoa suomalaisille asiakkaille.


”Avainlippu symboloi meille kotimaisia juuria ja jatkuvuutta. Se on ennen kaikkea lupaus suomalaisesta työstä ja muistuttaa tärkeistä arvoistamme: luotettavuudesta, läpinäkyvyydestä ja asiakkaan kuuntelemisesta”, sanoo Kamuxin toimitusjohtaja Joni Tuominen.




Suomalaisen autokaupan pioneeri


Kamuxin perusti suomalainen yrittäjä Juha Kalliokoski Hämeenlinnassa vuonna 2003. Yritys on laajentunut yli 80 myymälään Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa, mutta sen palvelu ja toimintatavat nojaavat edelleen vahvasti suomalaiseen työn asenteeseen.


”Vaikka olemme kasvaneet kansainvälisesti, suomalainen tapa tehdä asioita on säilynyt ytimessä. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että olemme helposti lähestyttäviä, pidämme lupauksemme ja kerromme asiat asiakkaalle avoimesti”, Tuominen sanoo.


Kamux työllistää satoja autoalan ammattilaisia Suomessa ja maksaa veronsa Suomeen. Yritys on myös murtanut alan perinteisiä rajoja rohkaisemalla naisia hakeutumaan autoalalle ”Leidit Liikkeessä”-ohjelmallaan.


”Meillä on paljon erilaisista taustoista tulevia osaajia. Naisten lisäksi kannustamme muitakin uusia tulokkaita hakeutumaan meille alan ulkopuolelta. Kokemuksesta tiedämme, että tärkeintä ei ole autoalan aiempi kokemus, vaan asenne ja halu oppia”, Tuominen painottaa.




Avainlippu on lupaus suomalaisesta työstä


Avainlippu on yksi Suomen tunnetuimmista ja arvostetuimmista merkeistä. Se voidaan myöntää Suomessa tuotetuille palveluille ja tuotteille, jotka työllistävät ja toimivat kotimaassa. Kamuxille myönnettiin Avainlippu keväällä 2024.


Taloustutkimuksen vuonna 2024 tekemän tutkimuksen mukaan Avainlippu on Suomen viidenneksi arvostetuin brändi, ja 76 prosenttia suomalaisista suosii palveluja, joilla on Avainlippu-tunnus.


”Avainlippu kertoo, että suomalainen työ on arvokasta. Meille suomalainen työ tarkoittaa ennen kaikkea työpaikkoja Suomessa – mahdollisuuksia tehdä, kasvaa ammattiin ja rakentaa omaa uraa. Haluamme kantaa kortemme kekoon työllisyyden ja suomalaisen osaamisen puolesta”, Tuominen sanoo.




Kamux pähkinänkuoressa


Kamux on suomalainen käytettyjen autojen kauppaketju, joka toimii Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Yritys on listattu Nasdaq Helsingissä ja sen palveluksessa työskentelee yli 800 autoalan ammattilaista. Kamux on myynyt toimintansa aikana yli 500 000 autoa ja palvelee asiakkaita yli 80 myymälässä. Kamuxin tavoitteena on yhdistää autokaupan digitalisaatio, läpinäkyvyys ja ihmisläheinen palvelu.