7.10.2025
Kamux siirtyy käyttämään Autoalan Keskusliiton (AKL) vakiosopimusehtoja kaikissa kuluttajakaupoissaan. Nyt tehty muutos tukee yhtiön tavoitetta vahvistaa asiakkaiden luottamusta, lisätä läpinäkyvyyttä ja yhtenäistää käytäntöjä autoalalla.
"Läpinäkyvyys ja luottamus ovat toimintamme perusta. Olemme jo pitkään kehittäneet asiakasviestintäämme esimerkiksi kuntoraporttien ja akkutestien avulla. Nyt, kun AKL:n vakiosopimusehdot on päivitetty vastaamaan paremmin myös etä- ja kotimyynnin tarpeita, siirtyminen niiden käyttöön on luonteva jatko tälle työlle ja vahvistaa asiakkaidemme turvaa entisestään", sanoo toimitusjohtaja Joni Tuominen, Kamux Suomi Oy, ja lisää ”Sitoudumme viemään autokauppaa kohti yhtenäisiä ja selkeitä pelisääntöjä.”
Uudet syksyllä 2025 julkaistut vakiosopimusehdot on valmisteltu Autoalan Keskusliiton (AKL), Autotuojat ja -teollisuus ry:n, kuluttaja-asiamiehen ja kuluttajariitalautakunnan yhteistyönä. Ehdot on hyväksytty autoalan kuluttajaneuvottelukunnassa (AUNE). Edelliset ehdot olivat vuodelta 2009, ja niitä oli päivitetty viimeksi vuonna 2017. Kamux on käyttänyt tähän asti KKV:n suosituksiin pohjautuvaa sopimuspohjaa, sillä aiemmat vakiosopimusehdot eivät riittävällä tavalla huomioineet etä- ja kotimyynnin erityispiirteitä asiakkaan näkökulmasta.
Uudistetut ehdot selkeyttävät myyjän velvollisuuksia, mutta myös kuluttajan roolia. Ajoneuvon on vastattava sovittua, markkinoinnissa annettuja tietoja sekä ostajan kohtuullisia odotuksia. Tämä vahvistaa asiakkaan oikeuksia ja luo selkeän, yhtenäisen pohjan kaikille kauppatilanteille. Samalla myös avoimuus vaihtoajoneuvojen kohdalla korostuu: molempien osapuolten on kerrottava kaikki tiedossaan olevat, ajoneuvon arvioimisen ja ostopäätöksen kannalta olennaiset tiedot. Tämä koskee sekä myytävää ajoneuvoa että vaihdossa annettavaa autoa.