11.5.2023

Sähköauton käytöstä ollaan valmiita maksamaan viime vuotta enemmän

Pitkä kantama on suomalaisille sähköautoilussa edelleen tärkeintä, selviää Kamuxin teettämästä Suomalaiset ja ruotsalaiset autokaupoilla 2023 -tutkimuksesta.  


 

Suomalaisista 58 % pitää tärkeänä asiana sitä, että latausten välinen matka olisi mahdollisimman pitkä. Myös akun pitkän eliniän mainitsee 57 prosenttia vastaajista. Akun keston lisäksi keskeistä on nopea latausaika (53 %) ja matalat käyttökulut (52 %). Lisäksi suomalaiset autoilijat arvostavat erityisesti helppokäyttöisyyttä (26 %) ja energiatehokkuutta (26 %).  

 

21 prosenttia pitää yhtenä tärkeimpänä asiana sitä, että autoilu on mahdollisimman ekologista. 17–24-vuotiaista nuorista autoilijoista 36 prosenttia pitää ekologisuutta merkittävänä ominaisuutena. Se ohittaa heidän vastauksissaan esimerkiksi helppokäyttöisyyden, energiatehokkuuden ja moottorin tehon. Vähiten ekologisuus painaa 45–54-vuotiaille, joista sen nostaa listalleen vain 16 prosenttia. Heillä painottuvat sen sijasta energiatehokkuus ja moottorin teho. Naiset myös mainitsevat vastauksissaan ekologisuuden miehiä useammin. 

 

 

Nuoret valmiita maksamaan jopa tuplasti sähköauton lataamisesta

 

 

Viimevuotisen tutkimuksen tavoin suomalaisten vastaukset kertovat, että käytännöllisyys ja järkevät käyttökustannukset ovat yhä tärkeimpiä seikkoja, myös sähköautoilussa. Käyttökustannuksiin suhtaudutaan kuitenkin hieman eri tavoin: nyt autoilijat ovat valmiita maksamaan sähköauton latauskustannuksia aiempaa enemmän.  

 

Vuonna 2022 keskimääräinen kuukausittainen maksimisumma asettui 126 euroon. Vuonna 2023 se kohosi 153 euroon. Erityisesti 17–24-vuotiaiden nuorten aikuisten ikäryhmän autoilijat olisivat valmiita maksamaan auton käyttövoimaan liittyviä kuluja jopa tuplasti muita enemmän. Sähköauton lataamisen kuukausittainen maksimibudjetti kohoaa heillä keskimäärin 395 euroon, kun esimerkiksi 55–64-vuotiaiden kipuraja tulee vastaan 91 eurossa. Polttomoottoriauton polttoaineeseen nuoret kuskit käyttäisivät korkeintaan 328 euroa.  

 

Riippumatta auton voimanlähteestä, miesten mainitsemat maksimisummat ovat keskimäärin hieman korkeampia kuin naisten. Tutkimuksen perusteella miehet kuitenkin vaihtaisivat sähköautoon hieman naisia herkemmin polttoaineen hinnan kohoamisen vuoksi. Jos 95-oktaanisen bensiinin hinta asettuisi 3,24 euroon, sähkö- tai hybridiautoon siirtyminen olisi monille suomalaisille todennäköinen vaihtoehto. Tästä eri ikäryhmät ovat keskenään melko yksimielisiä. 

 

Lisää aiheesta:


Suomalaisista 40 prosenttia ostaisi seuraavaksi sähkö- tai hybridiauton

Mitä käytettyjä sähköautoja nyt kysytään? Autoilijan omat tarpeet määrittävät lopulta parhaan hinta-laatusuhteen

Vinkit käytetyn sähköauton ostoon


Viimeisimmät