17.6.2025
Kamux Suomi sai kesäkuun alussa Kilpailu- ja kuluttajavirastolta selvityspyynnön koskien kuluttaja-asiamiehen ja kuluttajaneuvonnan vuoden 2025 aikana saamia Kamuxiin liittyviä yhteydenottoja. Selvitystä pyydettiin mm. ajoneuvojen kunnosta annettavista tiedoista ja Kamuxin myymästä lisävastuusitoumuksesta. Vastaamme Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityspyyntöön kirjallisesti ja olemme koonneet tähän tiedotteeseen avainasioita vastauksestamme sekä yleisemmin toimintatavoistamme ja asiakastyytyväisyydestämme.
”Kamux haluaa olla asiakkaidensa luottamuksen arvoinen. Luottamus rakentuu monista tekijöistä, ja näistä yksi keskeinen on autoista asiakkaille annettavat tiedot. Teemmekin aina parhaamme, jotta autoista asiakkaille antamamme tiedot ovat mahdollisimman kattavat ja aina oikein”, sanoo Kamux Suomen vt. toimitusjohtaja Joni Tuominen. ”Asiakas on kaiken toimintamme keskiössä, ja asiakastyytyväisyys tärkein mittarimme.
Asiakastyytyväisyyttä mittaava NPS-indeksimme on ollut korkeimmillaan tänä vuonna 65 ja viimeisen kuuden kuukauden keskiarvo on 61 – tulos kertoo, että olemme onnistuneet hyvin. Vuosittain myymme yli 50 000 autoa”, Tuominen jatkaa.
Kamuxin tavoitteena on, että jokainen asiakas löytää valikoimastamme tarpeitaan vastaavan auton ja saa ensiluokkaista palvelua. Tämän varmistamiseksi Kamuxilla on oma vakioitu tarkastusprosessi, jonka perusteella jokaisesta autosta laaditaan kuntoraportti. Raporttiin kirjataan ajoneuvon yleinen kunto, sen historiatiedot ja muut olennaiset tiedot. Kuntoraportin perusteella myyjä osaa kertoa autosta kattavasti asiakkaalle, ja raportin tiedot käydään aina läpi yhdessä asiakkaan kanssa viimeistään kaupantekohetkellä. Kaupan yhteydessä asiakkaalle annetaan myös ajoneuvon luovutus- ja tarkastuslomake, johon on merkitty ajoneuvon olennaisimmat tiedot. Tarkoituksenamme on kertoa aina avoimesti myymiemme ajoneuvojen historiasta, ominaisuuksista ja kunnosta asiakkaillemme.
Pyrimme aina siihen, että asiakkaille toimittamamme autot ovat niiden ikään, ajomäärään ja hintaan nähden hyvässä kunnossa. Teknisiin laitteisiin, niin uusiin kuin käytettyihin, voi valitettavasti joskus kuitenkin tulla vika, joka ei ole ollut tiedossa myyntihetkellä. Vastaamme autossa mahdollisesti olevasta virheestä kuluttajansuojalain mukaan ja noudatamme aina kuluttajariitalautakunnan suosituksia. Asiakas voi ostaa auton Kamuxilta rauhallisin mielin”, Tuominen toteaa. ”Tarjoamme osaan myymistämme autoista lisäksi Kamux Plus -nimistä lisävastuusitoumusta, joka korvaa monien sellaisten vikojen korjaukset, jotka eivät kuulu lakisääteisen virhevastuun piiriin. Kamux Plus ei millään tavoin heikennä tai rajoita asiakkaan lakisääteisiä oikeuksia tai korvaa Kamuxille kuluttajansuojalain nojalla kuuluvaa vastuuta vaan täydentää sitä asiakkaan eduksi”, Tuominen kertoo.
Kamux on ollut yli 20-vuotisen toimintahistoriansa aikana edelläkävijä myös autojen kotiintoimituksissa ja etäkaupassa. Etämyynnissä asiakas saa autosta kaikki samat tiedot kuin myymälässä, ja lisäksi asiakkaalla on 14 vuorokauden peruutusoikeus. Kaupan peruuntuessa Kamux palauttaa asiakkaalle koko kauppasumman vähentämättä siitä esimerkiksi toimistokulua tai mahdollista rahoituksen perustamiskulua. Kaupan peruutusoikeudesta kerrotaan yksityiskohtaisesti Kamuxin etämyyntiehdoissa, jotka asiakas saa aina tutustuttavakseen ennen kauppaa. Kamuxin myymien autojen määrään nähden kauppoja perutaan hyvin vähän.
Kamux kehittää toimintaansa jatkuvasti sen avoimuuden ja laadun parantamiseksi ja ensiluokkaisen asiakaspalvelun tarjoamiseksi. ”Tarkastelemme toimintamallejamme yhdessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa, jotta voimme jatkossa tarjota entistäkin parempaa vaihtoautokauppaa. Toivotamme myös tervetulleeksi viranomaisen mahdolliset täsmennykset kuluttajansuojalain tulkinnasta, sillä tuotteen virhearvioinnissa on edelleen paljon tulkinnanvaraa. Laki on sama, oli kyseessä käytetty auto tai pyykkikone”, Tuominen päättää.