5.6.2025
Kun käytetty hybridi on ostoslistalla, nousee nopeasti esiin yksi keskeinen kysymys: pitäisikö valita perinteinen täyshybridi vai ladattava hybridi eli PHEV? Vai riittäisikö jopa kevythybridi?
Kamux Turun sähköautoasiantuntija Antti Heinonen avaa teknologioiden eroja, käyttötarpeita ja vastaa yleisimpiin väärinkäsityksiin.
Hänen mukaansa oikean hybridin valinta alkaa aina siitä, millaista ajoa arjessa kertyy. “Jos et voi ladata kotona tai taloyhtiössä, täyshybridi on helpoin valinta. Jos taas lataus onnistuu, ladattava hybridi tarjoaa enemmän hyötyjä – ja säästöä”, Heinonen vinkkaa.
Hybridiautojen kirjo on laajentunut, ja valintojen kirjo voi tuntua aluksi monimutkaiselta. Tässä katsaus kolmeen päätyyppiin:
Kevythybridi (MHEV) ei kulje pelkällä sähköllä, vaan tukee polttomoottoria esimerkiksi liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä. Se vähentää kulutusta, mutta ei tarjoa sähköajoa.
Täyshybridi (HEV) osaa ajaa lyhyitä matkoja pelkällä sähköllä pienemmissä kaupunkinopeuksissa, mutta sitä ei voi ladata ulkoisesti. Auto lataa akkunsa ajon aikana mm. jarrutuksissa ja auton rullatessa.
Ladattava hybridi (PHEV) voidaan ladata ulkoisesti ja se kulkee tyypillisesti 30–60 km sähköllä auton akun koosta riippuen. Polttomoottori täydentää matkaa ja lisää joustavuutta.
“Moni yllättyy siitä, kuinka suuri osa arjen ajosta voidaan hoitaa sähköllä”, Heinonen kertoo.
Oikea hybriditeknologia löytyy miettimällä omaa ajoprofiilia ja latausmahdollisuuksia:
Täyshybridi
Paras valinta, jos suurin osa ajosta tapahtuu kaupungissa eikä latausmahdollisuutta ole. Edullinen ja huoleton ratkaisu ilman ulkoista latausta.
Ladattava hybridi (PHEV)
Erinomainen vaihtoehto työmatkalaiselle, joka voi ladata kotona tai työpaikalla. Sähköinen ajomatka kattaa monen arjen tarpeet.
Täyssähköauto
Harkinnan arvoinen, jos ajot ovat säännöllisiä, lataus onnistuu helposti ja olet valmis luopumaan polttomoottorista.
“Tärkeintä on tunnistaa, missä tilanteissa sähköajo on aidosti hyödynnettävissä – ja missä polttomoottori tuo turvaa ja joustoa”, Heinonen neuvoo.
Lukusuositus: Suomalaisista 40 prosenttia ostaisi seuraavaksi sähkö- tai hybridiauton
Sekalaisessa ajossa 1,5–4 litraa/100km, riippuen kuinka usein lataat ja ajat sähköllä.
Tyypillisesti kotilatausasemalla noin 2–4 tuntia täyteen.
Akut on suunniteltu kestämään koko auton käyttöiän ajan, mutta käyttö vaikuttaa paljon:
“Hybridi on huoleton, kun sitä käyttää monipuolisesti – molemmilla käyttövoimilla. Jos ajaa aina pelkällä sähköllä, akun elinkaari voi lyhentyä, siksi suosittelemmekin, että hybridiautolla ajetaan täyssähköajojen lisäksi myös hybridiajotilalla”, Heinonen muistuttaa.
Vaikka valmistajat tarjoavat akuille pitkän takuun, tyypillisesti 8 vuotta tai 160 000 km, voivat korkeajännitekomponentit aiheuttaa yllättäviä korjaustarpeita.
Tarjoamme Kamux Plus -lisävastuusitoumuksen, joka tuo mielenrauhaa myös hybridin korkeajännitejärjestelmän ja akun osalta:
“Vaikka valmistajalla olisi pitkä akkutakuu, voi silti tulla vastaan vikoja, joita Kamux Plussa kattaa – erityisesti korkeajännitekomponenteissa. Se tuo turvaa ja mielenrauhaa pitkäaikaiseen käyttöön”, Heinonen sanoo.
Lisäksi Kamuxin myyjät osaavat ohjata hybridin oikeanlaiseen käyttöön, esimerkiksi latausrytmin optimoinnissa tai hybriditilan hyödyntämisessä.
Kun sopiva hybriditekniikka löytyy, on helppo vertailla malleja, varustelutasoa ja ajotuntumaa. Kamuxin asiantuntijat auttavat arvioimaan, mikä ratkaisu toimii juuri sinun elämäntilanteessasi.
“Tärkeintä on valita auto omaan elämäntilanteeseen – ja kysyä rohkeasti myyjältä apua. Kamuxin sähköautoasiantuntijoilta saat asiantuntevan näkemyksen jokaisesta vaihtoehdosta,” Heinonen lupaa.